Inleiding

De Website PHEV ondersteunt het beheer van het energie verbruik van Plugin Hybrid Elektrische Voertuigen (PHEV's).
De hoofdlijnen van het gebruik van de website worden hieronder toegelicht.

Het verbruik van brandstof van een PHEV is wezenlijk verschillend van een normale auto en van een hybride auto.

  • Een brandstof auto verbruikt één soort brandstof (Benzine, Diesel, Gas of Waterstof).
  • Een hybride auto heeft 2 motoren, een elektro-motor en een brandstof motor, tankt normale brandstof en verbruikt elektriciteit en brandstof. De elektriciteit wordt door de auto zelf opgewekt/gegenereerd.
  • Een plug-in is zoals de hierboven beschreven hybride auto, maar kan tevens extern elektrisch worden opgeladen.

Het verbruik van een PHEV is door deze 2-vormen van 'oplaadbare' energie lastiger te bepalen. Achteraf is natuurlijk alles eenvoudig te berekenen. Echter zogenaamd trip verbruik is door de verschillende manieren waarop kan worden gereden (elektrisch en/of conventioneel) nauwelijks te bepalen.
De website helpt om hierop een antwoord te geven.

Gebruik Website

De website vereist een login-account en toegang tot cookies. Zonder deze beide vereisten kan niet met de website worden gewerkt. Het login-account kan niet zelf worden aangemaakt, maar kan worden aangevraagd bij de webmaster (zie de Help→FAQ voor de contactgegevens).

Gast login

Onder de navigatie ziet u 2 velden:

  • Status indicatie voor de huidige status van de app.
  • Gebruiker indicatie voor de ingelogde gebruiker.

De website toont alleen basisinformatie wanneer het veld Gebruiker de tekst 'Niet aangemeld' bevat. Deze informatie bestaat uit deze pagina en alle tabbladen onder de Help-navigatie.

Er is speciaal gastaccount (UID: guest, PWD: guest), ga naar HelpLogin-app.
Na succesvolle aanmelding keer je terug naar deze website en ben je ingelogd.
Nu zijn er meer gegevens in te zien. Zelf toe voegen of wijzigen is niet mogelijk.

Plugin-Hybride Elektrische Voertuigen

PHEVs kunnen een beperkte afstand elektrisch rijden. Tijdens het rijden wordt de elektromotor(en) bij remmen gebruikt om de kinetische energie om te zetten in elektriciteit. Dit heet regenererend remmen.
Daarnaast kan de auto aan een laadpaal/stopcontact worden opgeladen.

Voor langere afstanden kan op benzine worden gereden. Deze auto's hebben het voordeel dat geen grote zware accu behoeft te worden meegenomen. De gemiddelde automobilist rijdt vooral korte afstanden en veel minder langere afstanden. Ergo het beste van 2 werelden zonder nadelen!

Ford Kuga
Afbeelding 1. Ford Kuga PHEV

Ciao, tot ziens, CUS - See you soon!

Elektriciteitsverbruik


.
.
.
.
.
.
.

   
 
   


Verbruik PHEVs

Het meten van het werkelijke verbruik van een PHEV is bijna onmogelijk, omdat het vullen van elektra en benzine in de praktijk nooit op hetzelfde moment plaatsvindt en meet­gegevens niet overeenkomen met feitelijk afgelegde trips.

Daarom zal er altijd een soort trukkendoos uit de hoge hoed moeten worden gehaald. Voor de invoer is het van belang om meetgegevens per dag te cummuleren, zodat er maximaal een record per dag is van ieder type energie oplading/tanken.

Het moge duidelijk zijn dat het nauwkeurig bijhouden bijdraagt tot meer weten over de PHEV.

Mitsubishi Outlander PHEV dashboard

Afbeelding 2. Dashboard Mitsubishi Outlander PHEV

Verbruik Elektriciteit

De ingevoerde database elektriciteitsopladingen:


Benzineverbruik


.
.
.
.
.
.

   
 
   


Verbruik PHEVs

Het meten van het werkelijke verbruik van een PHEV is bijna onmogelijk, omdat het vullen van elektra en benzine in de praktijk nooit op hetzelfde moment plaatsvindt en meet­gegevens niet overeenkomen met feitelijk afgelegde trips.

Daarom zal er altijd een soort trukkendoos uit de hoge hoed moeten worden gehaald. Voor de invoer is het van belang om meetgegevens per dag te cummuleren, zodat er maximaal een record per dag is van ieder type energie oplading/tanken.

Het moge duidelijk zijn dat het nauwkeurig bijhouden bijdraagt tot meer weten over de PHEV.

Mitsubishi Outlander PHEV dashboard

Afbeelding 2. Dashboard Mitsubishi Outlander PHEV

Verbruik Benzine

De ingevoerde database tankbeurten:


Maand rapportages

Helaas heeft de huidige gebruiker niet genoeg rechten om de inhoud van deze pagina/tab in te zien.

Mogelijke oorzaak kan zijn:

  • De gebruiker is niet ingelogd.
  • De ingelogde gebruiker heeft niet voldoende rechten.

Actie: Log in of vraag om meer toegangsrechten.


Controle Login

Kijk naar de rechterkant van de sub-header en zoek de tekst 'User:'
De mogelijke opties zijn:

  1. Als de tekst Niet ingelogd wordt getoond, is er geen gebruiker aangemeld.
  2. Als de tekst Jouw Gebruikersnaam wordt getoond, heb je onvoldoende toegangsrechten.

Laatste redmiddel

Als je denkt dat je aan alle voorwaarden hebt voldaan, neem dan contact op met de webmaster.
Zie de Help→FAQ→ Hoe neem ik contact op met de webmaster.

Rapportage PHEV

Maandrapportage

De maandrapportage toont het verbruik/kosten van elektriciteit en benzine gecummuleerd over elke maand, gebaseerd op de betaalde kosten in iedere maand. De laatste rij geeft de totalen de verbruikskosten.

De maandrapportage trip geeft in principe dezelfde weergave, maar is gebaeerd op de gemaakte kilometers in iedere maand.

De laatste tabel van de maandrapportage geeft verbruik/kosten per 100 km, de laatste kolom de totale kosten. Het berekende gemiddelde verbruik/kosten per 100 km staat in de laatste rij. Ergo de cell in de rechter onderkant laat zien wat de gemiddelde kosten per 100 km gezamelijk zijn.


Maand Grafieken

De eerste grafiek bevat het verbruik, de tweede de kosten per maand, de derde het verbruik per dag.



Stekkeren van een EV
Afbeelding 3. Stekkeren van Elektrisch Voertuig (EV).

Maand Grafieken




Rapportage over een Periode


.
.




 

Rapportage PHEV

Periodieke Rapportage

Na invulling van de Datum vanaf en Datum t/m worden de verbruiken/kosten over de gekozen periode berekend.
De eerste tabel bevat de gecummuleerde trip/verbruik/kosten.
De tweede tabel de gemiddelde waarden voor 100 km rijden. In de cel-links-onder staat de gemiddelde kosten per 100 km over de gekozen periode.


Schatting

De berekende schatting is gebaseerd op de gekozen periode en geeft de resultaten over totaal, dag, week, maand en jaar weer.



Stekkeren van een EV
Afbeelding 3. Stekkeren van Elektrisch Voertuig (EV).

 

Beste Verbruiksrapportagen

Helaas heeft de huidige gebruiker niet genoeg rechten om de inhoud van deze pagina/tab in te zien.

Mogelijke oorzaak kan zijn:

  • De gebruiker is niet ingelogd.
  • De ingelogde gebruiker heeft niet voldoende rechten.

Actie: Log in of vraag om meer toegangsrechten.


Controle Login

Kijk naar de rechterkant van de sub-header en zoek de tekst 'User:'
De mogelijke opties zijn:

  1. Als de tekst Niet ingelogd wordt getoond, is er geen gebruiker aangemeld.
  2. Als de tekst Jouw Gebruikersnaam wordt getoond, heb je onvoldoende toegangsrechten.

Laatste redmiddel

Als je denkt dat je aan alle voorwaarden hebt voldaan, neem dan contact op met de webmaster.
Zie de Help→FAQ→ Hoe neem ik contact op met de webmaster.

Rapportage PHEV

Beste Verbruiksbenadering

Gebaseerd op de benzine tankbeurten, waarna de elektrische gegevens eroverheen geëxtrapoleerd zijn. Deze werkwijze garandeert het beste resultaat voor de berekening van de gemiddelde totale kosten en vormt de basis voor de prognose/schatting. De eerste 2 tabellen tonen eerst de berekende gecummuleerde tankbeurtgegevens en de laatste kolommen de verbruiken/kosten per 100 km.


Schatting

De schattingen gebaseerd op de uitkomsten van de daarboven berekende gegevens geeft per dag, per week, per maand en per jaar de verwachte verbruiken en kosten.



Stekkeren van een EV
Afbeelding 3. Stekkeren van Elektrisch Voertuig (EV).

Algemene voorkeuren

Webpagina wordt geladen, moment geduld...

Lazy-Loading

Het formulier van deze pagina wordt alleen geladen, wanneer gewenst (Lazy-Loading).
Als het formulier hier niet verschijnt en in plaats daarvan een fout-melding is verschenen, kan het zijn dat de netwerk verbinding is verbroken.
Probeer in dat geval:

  • Controleer de netwerk verbinding.
  • Indien er wel (weer) een netwerkverbinding is, sluit dit tabbald door naar een andere tab te gaan.
  • Keer dan weer hier terug naar dit tabblad.
  • Het formulier wordt weer getoond.

In alle andere gevallen herlaadt deze website (HelpVerversen website).

Opmerkingen

  • De font instellingen gelden voor de hele website.
  • De achtergrond foto is optioneel.
  • Bootgrid # rijen in de lijsten onderaan de verbruiksinvoeren.
  • De zoekvertraging bij het ophalen van de bootgrid lijst onderaan de verbruiksinvoeren.
  • Het # ingevoerde zoektekens om automatisch herladen van de bootgrid lijst.

Na wijziging moet de applicatie opnieuw gestart worden om de wijzigingen te zien.

User Preferences
Afbeelding 2. Persoonlijk voor een ieder

Externe Wiki Help

Opent de Wiki-Website in een nieuw browser tab-scherm en gaat naar de pagina 'PHEV'.
Controleer de naaste browser' tab.

Als er niets gebeurt, is waarschijnlijk een pop-up-blocker actief, die verhindert dat er een nieuw scherm geopend wordt.
Bij problemen altijd eerst de settings van de browser controleren.

MediaWiki voor documentatie

MediaWiki is een gratis server-gebaseerde software ontworpen om te draaien op een grote server farm voor een website die miljoenen hits per dag krijgt.
Wikipedia de gratis encyclopedie van het internet is geschreven met behulp van MediaWiki.
Mediawiki wordt gebruikt om informatie voor iedereen op te slaan en maakt kennis voor iedereen toegankelijk.

MediaWiki


Help algemeen

Pagina inhoud wordt geladen indien gevraagd

De inhoud van deze pagina wordt alleen geladen wanneer de gebruiker dit vereist.
Dit voorkomt dat veel bandbreedte wordt gebruikt bij het openen van deze applicatie.
Merk op: een slechte internetverbinding (wifi) kan een fout veroorzaken tijdens het laden.
Controleer uw verbinding, open een ander tabblad en open dit tabblad opnieuw.

Laden Help-Algemeen, even geduld...


Help de ontwikkelaar
General-Help

Als je van dit soort websites houdt en je hebt een suggestie voor ander websites, laat mij dat dan weten.

Wilt je jouw links hier hebben, laat mij dat weten.

Hoe kun je mij bereiken?
Zie HelpFAQHoe neem ik contact op met de webmaster!

Juridische Opmerkingen

Juridische opmerkingen lijken misschien een beetje zwaar voor een dergelijke toepassing.
Maar houd rekening met de implicaties van een app in verschillende landen.
Het is niet altijd gemakkelijk om te voldoen aan lokale wetten.

De juridische opmerkingen zijn alleen in het Engels beschikbaar.
Er is geen poging gedaan om de tekst te vertalen!

Legal-Notes

Wat het is.

FAQ - Veel gestelde vragen

Pagina inhoud wordt geladen indien gevraagd

De inhoud van deze pagina wordt alleen geladen wanneer de gebruiker dit vereist.
Dit voorkomt dat veel bandbreedte wordt gebruikt bij het openen van deze applicatie.
Merk op: een slechte internetverbinding (wifi) kan een fout veroorzaken tijdens het laden.
Controleer uw verbinding, open een ander tabblad en open dit tabblad opnieuw.

Laden Help-FAQ, even geduld...


Kan 't niet vinden!

Heb je een vraag? Of kan je iets niet vinden?
Dit is de juiste plek om te zoeken.

Tot mijn spijt zijn de meeste teksten in de veel gesteld vragen (FAQ) in het Engels en Nederlands.
Als ik meer tijd heb vertaal ik ook deze teksten ook in het Duits.

Probeer als alternatief de Google vertaalservice als je werkelijk een probleem hebt met de teksten.

Of neem contact op met de Webmaster.
Zie HelpFAQHoe neem ik contact op met de webmaster!



Simon Cat

Waar is 't?

Open Login Applicatie

De gebruiker moet geregistreerd zijn om in te kunnen loggen.
De login applicatie wordt in een nieuw tabblad/venster geopend.

Keer na succesvol inloggen hier terug en de applicatie wordt opnieuw gestart.
De login applicatie wordt in 2 seconden geopend, indien u geen actieve popup blocker heeft.

Als de Login applicatie niet geladen wordt, ajb  hier klikken.

Kan 't niet vinden!

Heb je een vraag? Of kan je iets niet vinden?
Dit is de juiste plek om te zoeken.

Tot mijn spijt zijn de meeste teksten in de veel gesteld vragen (FAQ) in het Engels en Nederlands.
Als ik meer tijd heb vertaal ik ook deze teksten ook in het Duits.

Probeer als alternatief de Google vertaalservice als je werkelijk een probleem hebt met de teksten.

Of neem contact op met de Webmaster.
Zie HelpFAQHoe neem ik contact op met de webmaster!



Simon Cat

Waar is 't?

Help About

Pagina inhoud wordt geladen indien gevraagd

De inhoud van deze pagina wordt alleen geladen wanneer de gebruiker dit vereist.
Dit voorkomt dat veel bandbreedte wordt gebruikt bij het openen van deze applicatie.
Merk op: een slechte internetverbinding (wifi) kan een fout veroorzaken tijdens het laden.
Controleer uw verbinding, open een ander tabblad en open dit tabblad opnieuw.

Laden Help->Over, even geduld...


Website Over...

URLs

Wat het is.

 

Deze website is op geen enkele manier verbonden met een andere bedrijfswebsite.
HJM Frielink is een handelsmerk van Harm Frielink, Neuenhaus, Duitsland.